A Quantum Sails szakemberei összeállítottak egy listát azokról a fontos készségekről, amelyekre nem mindennap van szükségünk, mégis érdemes gyakorolnunk őket időről időre.

Vannak olyan manőverek, amiket folyamatosan csinálunk a hajón: fordulás, halzolás, spi le és spi fel például. De mi a helyzet azokkal a hajó körüli tevékenységekkel, amelyek nem mindig kellenek, de amikor igen, akkor hibátlanul kell őket elvégeznünk? Listánk ezeket a ritkán gyakorolt, mégis fontos készségeket sorolja fel.

 

Rig beállítás

A jól beállított rig hatással van a vitorlánk alakjára, a hajó dőlésére és természetesen a teljesítményére is. Arról nem is beszélve, hogy a rosszul beállított állókötélzet akár veszélyes is lehet, főleg, ha hosszabb távon sem törődünk vele. Mégha nem is állítgatjuk a riget minden egyes vitorlázás előtt, annyit megtehetünk, hogy folyamatosan ellenőrizzük a szezon közben is, és megigazítjuk, ha szükséges. Kérjen segítséget a Quatum Sails és a LakePro Rigging szakembereitől a kötélzet és az árbóc beállításához!

 

A nagyvitorla reffelése

Előfordulhat, hogy a achter megfeszítése és a fock behúzópontjának hátraengedése már nem elég. Senki sem szereti, ha a lee oldali korlátot a vízben húzzuk. Nagyon lényeges, hogy a reffelés flottul menjen, ez pedig úgy lehetséges, ha mindenki pontosan tudja a dolgát még azelőtt, hogy a manőverbe belekezdenénk. Ez még inkább fontos olyan időjárási körülmények között, ahol a kommunikáció is nehézzé válhat.
 

 

Kikötés és horgonyzás

Egy csodás túrázós nap után senki nem akar a kikötéssel vagy a horgonyzással szenvedni. Sajnos a vendéghelyek nem mindig a legbiztonságosabbak, ezért ha arról van szó, inkább merüljünk le és ellenőrizzük a kikötői bóják láncát. Amennyiben kikötőhely nem biztosított, fontos, hogy tudjuk, hogyan kell horgonyozni, hogy tisztában legyünk a horgonyon állás szabályaival és használjunk horgonyfényt.

 

Jól működő állítások feljegyzése

Az nem egy kimondott képesség, de miközben végigcsináljuk ezt a listát, tökéletes alkalmunk van arra is, hogy feljegyezzük azokat a beállításokat, amikkel jól/élesen/gyorsan megyünk, hogy bármikor újra ugyanúgy beállíthassuk a hajót, illetve hogy személycsere esetén is könnyű legyen eligazodni.
 

 

Vitorlára ható erők csökkentése

Tudod mit kell tenned, ha jól ráfúj a szél és megdönti a hajódat? Ráengedsz a grósz shottra? Vagy leengeded a leekocsit? Ráhúzol az achterra? Esetleg a luv oldali check-stay-re? Hátraengeded a fock behúzópontját? Minden hajó más és más, nincs egyetlen jó megoldás. De fontos, hogy a legénység is felkészüljön és mindenki pontosan tudja mi a dolga, amikor az a bizonyos pöff megérkezik.

 

Orrvitorla cseréje

Az időjárás sokszor az egyik pillanatról a másikra változik meg, főleg rajt előtt, vagy mire pont jó messze kerülünk a kikötőtől. Gyakoroljuk az orrvitorla cseréjét minél többet, hogy friss szélben is könnyen menjen. Ha a forstagunk engedi, belehúzhatjuk az új vitorlát az éppen használt vitorlánkba és utána választhatunk, hogy még forduló előtt, vagy egy tack-kal később húzzuk-e le a régi vitorlát.
 

 

Ember a vízben

Ez az egyik legfontosabb manőver, amit ritkán gyakorlunk, pedig akár életet menthet és nem csak a nyílt tengeren. Sok különböző vélemény van arról, hogy pontosan hogy is kell csinálni, a lényeg az, hogy találjunk egy olyan variációt, ami passzol a hajóhoz és a legénységhez, és ismételjük el gyakran, hogy rutinná váljon.
 

 

Kormányzás vitorlával

A kormánytörésen kívül még azért is hasznos megtanulni a vitorlával való kormányzást, mert így lehet igazán megállapítani, hogy a hajó beállítása és a vitorla trimje kiegyensúlyozott-e, valamint itt érezhetünk rá a vitorla állításának kormányra gyakorolt hatására.. Negyedszeles szakaszban például, mikor a hajó jól van beállítva és rángedünk a grószra, a hajó megejti magát, míg ha a fock-ra engedünk, a hajó felélesedik. Mint a videó mutatja, a kormányos nélkül is lehet fordulni 🙂
 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le legfrissebb híreinkről, akcióinkról!

Gratulálunk! Sikeresen feliratkoztál!