Egy hajón a csapatmunka minősége kulcsfontosságú. Ha sikerül jó együttműködést kialakítanunk, nem csak fel fogunk gyorsulni, de mindenki jobban fogja magát érezni a fedélzeten. Sokszor néhány kisebb változtatás is elég ahhoz, hogy ez megtörténjen – ilyeneket szedtünk össze a következő cikkben.

A legfontosabb, hogy a legénység minden tagja tudja, mi a dolga a hajón, és azt a lehető legtökéletesebben hajtsa végre, de emellett nem árt megérteni, hogy egyes pozíciókban kinek mire van szüksége ahhoz, hogy könnyebben végezhesse el a feladatát. Ezért megkérdeztünk néhány sikeres vitorlázót, mondják el, milyen segítségre vágynak társaiktól.

Bow (foredeck)

“A futamnak akkor van vége, amikor a spinakker lejön. Ha nem figyelünk oda a spi leszedésére, mert már mindenki a szendvicsét keresgéli, annak később megihatjuk a levét. Arról nem is beszélve, hogy nincs annál idegesítőbb, mint amikor a hajó orrán két ember még az orrvitorlákat hajtogatja, hátul meg már mindenki elégedetten falatozik.”

“Szeretem, ha a taktikus emlékszik arra, hogy az árbóc előtt is vannak emberek. Mert persze érthető, hogy néha hirtelen fordulni kell még akkor is, ha éppen valami mást csinálunk, de ha ilyenkor mindenki részt vesz a forduló utáni pakolásban, az azért megkönnyíti az életemet. A másik létfontosságú személy számomra a Pit, főleg, ha figyelmes és a helyén marad akkor is, amikor már csak a vordeck csapat pakolászik két futam között ”

Mast

„Az árbócnak sokkal könnyebb a munkája, ha a trimmerek türelmesek vitorlafelhúzás közben. Például ha túl hamar ráhúznak a spi-schottra, a spinakker túl hamar nyílik szét és a hajó eleje amatőrnek néz ki. Számomra a két kulcsember a bowman és a pit. Ha a trimmerek és a mast-pit-foredeck nem dolgozik együtt, a spinakker kiállítása problémás lesz, de ha minden gördülékenyen megy, a spinakker fenn van egy pillanat alatt. Persze a taktikus és a kormányos is fontos, mert ha rossz irányban állunk, amikor le kell vennünk a spinakkert, abból igen nagy gond lehet. Egy összeszokott foredeck csapat még talán megoldja a nagyobb gubancokat is, de ha kapunk egy kis segítséget a spinakkerhez, sokkal könnyebb lesz a levétel.” Andrew Spaulding, edző

Pit

“Figyeljetek arra, hogy mit hova dobtok. Peldául ha fockot cserélünk hátszélben, lehet, hogy nem én leszek az, aki leviszi a vitorlát vagy vitorlazsákot, de már mondjuk kitisztázva odatettem a hajó aljába a spinakkerfelhúzót. Amit egyébkent egyszer szeretek kitisztázni, hogy utána másra figyelhessek, például hogy jó helyen legyen a spibum, hogy megtaláljam a leebóját, hogy jó helyen üljek és egyensúlyozzam a hajót, tehát nem figyelhetek folyamatosan arra, hogy mi történik a kabinon belül.”

“A pit két csoport közé esik. Amikor mindenféle manőverek történnek, a hajó eleje és hátulja sajnos nem feltétlen van összhangban. Ekkor nekem kell eldöntenem, hogy kire hallgassak. Például hiába kéri a kormányos, hogy a hajó eleje csináljon meg valamit, ha a foredeck még nincsen készen. Én ilyenkor maximum annyit tehetek, hogy próbálom elősegíteni a kommunikációt, illetve azt, hogy elmondom, mi sürgős, de egyedül nem tudom leszedni a spinakkert vagy meghalzolni. A legjobb az, ha mindket oldalról időben kapom meg a helyzetre vonatkozó pontos információt.” Scott Murin, Farr 40 vitorlázó

Orrvitorla trimmer

“Ha kérek valamit, akkor nagyon fontos, hogy a személy, akitől kértem vagy azonnal megcsinálja, vagy legalább jelezze, hogy hallotta és érti a kérésemet. Különben megismétlem a kérést kétszer, háromszor, egyre hangosabban, hogy a végén a másik meg egy ideges “hallottam”-mal válaszoljon. Ha tudom, hogy hallott, akkor békén hagyom. A másik javaslatom pedig az, hogy mindig mondjuk a nevét annak, akihez szólunk, így felhívjuk a figyelmét arra, hogy hozzá beszélünk és nem kell mindent elismételni, amivel sok időt és versenyt lehet nyerni.” Morgan Trubovich, TP52 világbajnok

„Jó, ha van reggeli megbeszélés mielőtt kimegyünk a vízre, ahol átbeszéljük a lehetséges taktikát, irányokat és az időjárást. Ha mindenki tud mindent, kisebb csoportokban mehet tovább a kommunikáció, vagyis én például megbeszélem a grinderekkel, hogy milyen szituációkra készüljünk fel, illetve a grósz trimmerrel, hogy milyen hajóbeállításokat és vitorlákat fogunk használni.

Szeretem, ha a manőverek csendben és nyugodtan zajlanak. Ha előre megbeszélünk mindent, akkor a fordulóknál például már mindenki tudja a dolgát és a helyét és nekem csak a kezeim között futó shottra kell figyelnem.” Dave Gerber, Farr 40 világbajnok

Nagyvitorla trimmer

„A nagyvitorla trimmer általában a hajóra figyel, nincs ideje kitekintgetni, ezért ha valaki folyamatos és pontos infóval tud szolgálni a pöffök érkezéséről, az igen nagy segítség. Elég az is, ha a taktikus az előre megbeszélt kifejezések használatával tájékoztat arról, hogy mit vár el az adott pillanatban.”

„A focknak és a grósznak mindig együtt kell dolgoznia, ha el akarják érni azt, amit a taktikus akar. Általában hagyom a fock trimmert, hogy tegye a dolgát, csak akkor szólok, ha ráver a fock a grószra, vagy be lehetne húzni a fockot egy kicsit. Itt is megemlítem, hogy milyen fontosnak tartom azt, hogy egységes nyelvet használjunk a hajón például akkor, ha a grószt kell finomra hangolni, vagy vitorlacserére kerül sor.” Luke Lawrence, Finn junior és J/24 világbajnok

Kormányos

„Egyik kedvencem az, amikor olyan új ember kerül a hajóra, aki odafigyel a verseny közben zajló dolgokra és segít ott, ahol elkél a segítség. Például, ha senki sem számol vissza a pöffökig, akkor fogja magát és visszaszámol. Persze az is fontos, hogy az új ember először megfigyelje azt, mi hogyan csináljuk a dolgokat ahelyett, hogy ész nélkül nekiugrana valaminek.

Ha a legénységnek mondanivalója van, szeretem, ha befejezik a mondatukat. Hányszor hallottuk már azt, hogy a jobb oldalon frissülés van…. és akkor mi történik? A tudni vágyó elme követeli a mondat befejezését! Például, hogy frissülés van, de lepörög. Vagy frissülés van és a jobb oldali hajók gyorsulnak. A taktikus, a kormányos és a navigátor számára a befejezett mondat nagyon nagy segítség! Ha pozitív a hozzáállásod és átgondolod a mondanivalód hasznosságát, mielőtt megszólalsz, bármikor szívesen látlak a hajómon.” Ms. Sailsalot

Taktikus

„Érkezzetek felkészülten! Mindig van idő dumálni, de ez ne a verseny előtt történjen. Én azt szeretem, ha a legénység tagjai időben a hajóhoz érnek és felkészítik a hajót a versenyre, hogy nekem ne kelljen ezzel törődnöm.”

„A tiszta és lényegre törő kommunikációt szeretem. Az tesz boldoggá, ha a trimmerek és én egy lapon vagyunk és tudom, hogy a trimmer mit fog csinálni, ha megváltozik a szél. Megfigyelések és taktikai ötletek jöhetnek, még mielőtt versenybe kerülünk, főleg a 10 perces előtt.” George Szabo, Star világbajnok

Boat captain

„Örülök, ha valaki tanulni akar, vagy szeretne részt venni a hajó felkészítésében, de jó lenne, ha akkor kérdezősködne, amikor éppen nem történik semmi különös, nem pedig akkor, amikor épp szétszereltem egy csörlőt.

Azt is szeretem, ha mindenki felelősséget tud vállalni a pozíciójáért, és ha látja, hogy gond van, időben figyelmeztet, esetleg még segít is megoldani. Az is megkönnyíti az életemet, ha a legénység belegondol abba, hogy ők mit csinálnának, ha a hajó az övék volna. Vannak olyan feladatok, amelyek nem kívánnak hozzáértést: takarítás, vizes palackok megtöltése, a vitorlák elpakolása – ezekkel mind tudnak segíteni, ha máshoz nem is értenek.” Kyle Kant

Fotó: Cserta Gábor /BYC1912; Dér Kupa 2017

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le legfrissebb híreinkről, akcióinkról!

Gratulálunk! Sikeresen feliratkoztál!