A nagyvitorlák alapvetően két kategóriába sorolhatók:

  • latnis és
  • latni nélküli vitorlák

 

A jó döntés meghozatalához előbb meg kell érteni pár összefüggést:

  • Mi a latnik szerepe?
  • Milyen a jó latni?
  • Milyen problémák merülhetnek fel a latnikkal kapcsolatban?
  • Milyen választási lehetőségeink vannak?

 

Mi a latnik szerepe?

A latnik olyanok, mint egy sátor vagy sárkányrepülő tartószerkezete – ezek tartják az anyagot simán, és feszesen. Latnik nélkül a vitorla pozitív hátsó éle (roach, vagy denevér) kontrolálatlanul lobogna. A latnik tulajdonképpen úgy viselkednek, mint a tartógerendák, ezek állnak ellen a vitorla hátsó élén ébredő, az árboc felé mutató erőknek, amik a hátsó élet megpróbálják összenyomni az árboc felé, beshottolt állapotban. A latnik őrzik meg a hátsóél nyitottságot, ami az optimális légáramláshoz kell, és a szélerősödésekkor meggátolják a vitorla túlöblösödését. Ezen kívül a latnik segítenek az alak fenntartásában, és a vitorla tartósságának megőrzésében is. Minél nagyobb a denevér (roach, vagy hátsóél íveltség), annál fontosabb szerepet játszanak a latnik.

A telilatnik (azaz a hátsóéltől az árbócig tartó latnik) a terhelést egyenesen az árbocra viszik át, míg a rővid- vagy hátsóél latnik ezt a terhelést a vitorla belsejére. Minél több telelatnit választunk, annál tartósabb lesz a vitorlánk, és jobban fogja tartani az alakját a szélerősödésekben. Telilatnis vitorla esetén erős szélben a lobogtatás is inkább egy hullámmozgáshoz hasonlít, ellentétben a rövidlatnis vitorláknál, ahol ez korbácsszerű, és a latnik tövében nagyon gyengítik a vitorlát. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a telilatnis vitorlák alakjának az állítása csak a latnifeszességek állításával lehetséges, az alsóél állítás veszít a szerepéből.

Milyen a jó latni?

A latniknak megfelelően erősnek kell lenniük, hogy a vitorla összenyomásának ellenálljon. Az egyszerű ún. pultudált, üvegszál erősítésű latnik olcsók, és látszólag törhetetlenek, azonban általában nem elég erősek. Ezek általában nem elvékonyítottak. Az elvékonyított latnik előnye, hogy a vitorla formájához jobban alkalmazkodnak (a vitorla belső felén vékonyabb latni szebben veszi fel a has formáját, nem sarkos az átmenet, míg a végén vastagabb latni a nagyobb erő hatására sem fordul ki) ezáltal szebb formát biztosítva a nagyvitorlánknak.

Többfajta lapos latni létezik, olyan is van, aminek habanyag a belseje, ezek 40 láb alatti hajókra kiválóan megfelelnek. Ezek nem olyan masszívak, a felületük is simább, mint a pultrudált üvegszál erősítésű latniké és általában könnyebbek is. Nagyobb hajókon a kör keresztmetszetű latni a legjobb választás, mivel ez a forma nagyobb szilárdságot ad, mint a lapos latnik, és a mérete nem változik (míg egy lapos latni 20mm-es szélességéhez általában 6-8mm vastagság jár, addig a körlatni esetében a 20mm az átmérőben jelentkezik, ami nagyon jelentős szilárdságnövekedést eredményez). Ennek eredményeképpen nagyon nehezen törnek.

Hasznos tipp: mindegy milyen latnit használunk, a lényeg, hogy a leghosszabból legyen egy ugyan olyan méretű a hajón, amit szükség esetén méretre vágás után azonnal be is tudunk helyezni az elveszett, megrongálódott helyére.

 

Milyen problémák merülhetnek fel a latnikkal kapcsolatban?

A teleleatnik hátránya, hogy az elsőél szerelvényen keresztül közvetítik a vitorlán ébredő erőt az árbocra. Nagy hajók esetében a telilatnis vitorlák már mind csúszkákkal, vagy jobb esetben görgős kocsikkal csatlakoznak az árbochoz. A latnik az elsőélet az árboc hátsó felületéhez szorítanák, így ezeken a szerelvényeken sok múlik. Érdemes a vitorla méretének, és a terhelésnek megfelelő veretet választani – még, ha nem is az a legolcsóbb – mert amikor a vitorlát felhúzzuk, akkor a gyengébb minőségű – vagy nem megfelelően megválasztott szerelvény – a nútban elfordulhat, komoly kárt okozva az árbocban, de akár be is szorulhat, amiből aztán nagyon nehéz szabadulni, életveszélyes helyzeteket is okozhat.

Másik probléma lehet, hogy a teliatnik árboc felőli végén megjelenhetnek „V” formájú ráncok, azonban ezek a latni feszesség helyes beállításával orvosolhatók. Rövid latnik választása esetén a vitorla belseje kap nagyobb terhelést, ami a vitorla hamarabbi öregedését eredményezheti.

 Milyen választási lehetőségeink vannak?

A fent leírtak fényében is kijelenthető azért, hogy a latnik sokkal több hasznot jelentenek, mint hátrányt. Nagyvitorla ajánlat kérésekor 3 féle latni opció lehetséges:

  • hagyományos
  • árbocba tekerhető
  • baumba tekerhető

A hagyományos nagyvitorláknál ma már alap esetben is átmenőre készítik a vitorlagyártók a legfelső latnikat . Az alatta elhelyezkedő latnik száma, és rendszere már egyéni igényektől függ, érdemes a vitorla forgalmazójának segítségét kérni ennek megválasztásában.

Árbocba tekerhető nagyvitorlák esetében a – hagyományos – horizontális latnik elhelyezése nem lehetséges, csak az elsőélre párhuzamos ún. vertikális latnik lehetségesek. Ezek azonban nem eredményeznek jelentős méret növekedést, és betekeréskor elakadhatnak, problémákat okozva pont erős szeles használat esetén.

A baumba tekerhető vitorlák esetében átmenő rendszerű (telilatnik) és rövid (hátsóél) latnik elhelyezése is lehetséges.

Átmenő latnik esetében az elsőélre nagyon kell ügyelni be-illetve kitekeréskor, mert könnyebben sérülhet, nem megfelelő kialakítás esetén használhatatlan is lehet.

Annak érdekében, hogy a vitorlázás az örömről szóljon, elengedhetetlen ezen információk megértése. Minden esetben ajánljuk, hogy kérd ki szakértőink véleményét és jelezd, milyen igényeid vannak a vitorlával szemben. Így a te igényeire szabott megoldással fogjuk leszállítani az új vitorlát.